Sunday, December 13, 2009

The Resistance

Muse. Nyanyi-nyanyi lompat-lompat main gitar. Petikan penuh asyik. Nyanyian penuh makna. Minat aku bukan setakat terkinja-kinja dengar lagu dia orang. Tapi lirik juga dikaji. Kajian ke Google-an. Ya. Penuh maksud tersirat. Album baru The Resistance penuh maksud. MK Ultra. Lagi menakutkan. Moga aku tak kena mind control. Muse bukan macam artis kita yang nyanyi lagu cintan-cintun leleh-leleh. Dia orang ada visi. Misi untuk perkenalkan apa dunia. Bukan hiburan semata. Tapi elak mind control.

MVMA. Kalau siapa-siapa tak tahu sila buat kajian ke-google-an. Aku terkedu. Ritual besar-besaran. Semua artis ambil masuk. Semua orang akur. Akur kehendak Setan. Dilakhnat ALLAH. Madonna, Rihanna, Lady GaGa, Kanye West, Pink, Jay Z, Jack Black dan Beyonce. Lagi satu baru masuk,Taylor Swift. Aku dah carut-carut. Lawa minah ini. Tapi asal bebal sangat. Bukan Babel. Paramore pun kena. Damn it.

Muhasabah. Semua artis ini aku dengar lagu dia-dia orang. Aku tengok video klip dia-dia orang. Kini insaf. Aku tak mahu kena mind control. Aku bukan kajian MK Ultra.

No comments: