Tuesday, November 24, 2009

Surat Lakhanat


Jejak kaki di PTSL. Kali ke tiga untuk karier aku. Tidak kira mesin di tepi tangga untuk keluar wang joli-moli sakan makan. Bukan mudah. Bukan sukar. Bara semangat. Aku tuntut. Jam gerak laju. Rasa tidak. Panas di kaki untuk 3 jam di PTSL. Fafa merayu untuk pulang, aku termakan pujukan. Fafa memang hebat main kata-kata.

Keluar pintu, aku dan Fafa jalan seiring. Turun tangga, sedetak. Mata terlihat kelibat motorsikal NAK tujuh-lapan-lapan-kosong parkir tengah-tengah dunia. Aku kata "Motor anak canselor kot". Fafa ingat kenangan silam. Naik motor peluk-peluk sambil jerit-jerit kecil ketakutan tunjuk wajah comel. Ahah Fafa pasti milik siapa motorsikal itu. Tentu sekali Khai.

Naik bukit. Perangai setan sudah diseru. Aku dan Fafa keluar alat buat senjata lawan setan. Senjata yang digelar surat lakhanat.

Khai dan Yatun sudah habis keringat belajar getar bebas. Jalan seiring tapi langkah lain. Khai jalan tunduk-tunduk bukan kerna malu tapi tak mahu menghina. Jika jalan tengok kiri-kanan tidak nampak kelibat. Yatun dibawah ceria gembira ketawa lompat riang. Sampai di motor Khai tersentak. Surat lakhanat ada di situ. Kaki mula gigil getar sebab resonan surat lakhanat. Khai ceria ubah Khai ketakutan. Bawa motor laju-laju sambil asap kepul pulang ke rumah. Yatun ditinggalkan.



Malam tiba PTSL jadi tempat berentap budak-budak mekanikal seperti di pustaka kejut. Fafa tiba. Yatun pun tiba. Fafa tanya kat yatun "Mana Khai?". Yatun balas "Khai takut sebab dapat surat lakhanat. Bawa motor sorang-sorang pasti ngeri". Fafa gelak. Ahahaha Aku kat bilik pun gelak juga.


Gambar bawah ini surat lakhanat kat motor Khai yang ditulis guna highlight.


p/s: Budak kelas seramik jangan buat benda-benda sebal. Ahaha

1 comment:

Rahsia Kurus Pikat Lelaki said...

ak soh si khai tu bace blog kun__k ko nih